lørdag den 13. april 2013

På bunden af strikkekurven...


...ligger en bluse, hvis halsudskæring voldte en hel del hovedbrud. Den røg derned en mørk novemberaften sidste år. Mellem masketælling og overvejelser om korrekt angivne maskeindtag, poppede de oprørske tanker op: Hvor svært kan det være at designe sit eget strik? Når andre kan lære det, kan jeg vel også? Jeg mener, det kræver ikke ret mange klik med musen for at se, hvor mange der kan, vel? Altså, satte jeg mig for, at ville efterprøve om jeg virkelig kunne lære det!

Jeg besluttede mig for at starte ud i det små med et par puder og et kalenderomslag. Det er noget de fleste alligevel strikker ud af hovedet - designer selv,  om man vil. På Sommerfuglens hjemmeside fandt jeg Supersoft og bestilte nuancepakken "Sennep" plus et par nøgler i farverne Truffle og Nougat. Det blev til en pude i dominostrik og et hæklet pudeforstykke i log cabin mønster. Kalenderomslaget lader vente på sig!

Det gik godt og garnet var en fornøjelse at arbejde med, så jeg besluttede mig for, at det fremover skulle være mit grundgarn. Da Sommerfuglen ikke havde farvekort til Supersoft, måtte jeg på jagt på nettet. Min googlen efter farvekort til Supersoft førte mig til Holst Garn, som sælger begge dele til særdeles rimelige priser plus andre lækre garner lige fra spolen. Bestilte farvekort til samtlige garntyper, og besluttede mig for, at næste projekt skulle være en cardigan i Supersoft, fv. Nougat eller Samarkand, fv. Chalk, men havde ingen ide om, hvordan den ellers skulle se ud.

En dag ved bibliotekets strikkehylde, faldt blikket på forsiden af Helga Isagers "Strikketøj". Wauv, der var mønsteret til min cardigan, så jeg nedskrev mønsterpinden på bagsiden af en Netto-bon, og skyndte mig hjem for at afprøve det. Det er utroligt kønt og enkelt: 1 r, *2 r, slo, 2 r sm*. Sådan! Og pludselig havde jeg et billede af cardiganen inde i hovedet: kort, løs og med indsatte ærmer.

De har lige haft udgående farver på tilbud hos Holst, så frafaldt mit oprindelige farvevalg og købte Dried Plaster til formålet. Er vild med Dried Plaster. Det er en lækker nude pink. Eksperimenterer med, at strikke cardiganen "ud af hovedet", som min gamle nabo gjorde. Har dog lavet en strikkeprøve og noterer, hvad jeg foretager mig, hvilket hun aldrig gjorde. Vil lave samme cardigan efter Åse Lund Jensens metode for at se, hvad der fungerer bedst. Er lidt spændt på, hvordan jeg klarer ærmerne!


Hulmønster fra "Strikketøj" af Helga Isager

Ingen kommentarer:

Send en kommentar