mandag den 29. april 2013

Ud af hovedet, hul i hovedet?

Så er jeg nået til den største udfordring i mit "strik en cardigan ud af hovedet"-eksperiment: Ærmerne! Det gik jo fint nok med selve bullen - også med det mere finurlige, som ærmegab, halsudskæring og skuldre. Jeg er nu ikke helt tilfreds. Skuldrene er en anelse for smalle og ærmegabene en anelse for brede, men altså.... Jeg har strikket dobbelte hals -og forkanter på.



Indrømmet, jeg tør ikke slå et antal masker op og så bare tage ud efterhånden som jeg kommer derop af, så jeg konstruerer ærmerne udfra ærmegabene. Fandt nemlig et trick i Design your own knits in 5 easy steps som modløse "ud af hovedet"-strikkere kan bruge til ærmekonstruktion. Skal bare lige have lavet en lille "how to do"-collage til bloggen.

Jeg har læst Moderne strik efter danske almuemønstre, og deler holdningen til "ud af hovedet"-metoden, for "man kan ikke, som nogle synes at mene, blot slå et tilfældigt antal masker op med tilfældigt garn og pinde, og så regne med et godt resultat til slut. Ikke for ingen ting er ordet hjemmestrikket blevet en glose, der lidt nedsættende hæftes på ting, der er faldet lidt kluntet ud." Men samtidig syntes jeg altså, at man skal bruge den metode, der fungerer bedst for én selv. Det er glæden ved at strikke, der er vigtigst;-)

Jo mere jeg ser på almuemønstrene, jo kønnere syntes jeg de er. De er enkle og rummer masser af muligheder for variation. Hulmønsteret på cardiganen er fx. en del af Rosenbort, som Helga Isager har anvendt på 80´er-blusen i "Strikketøj".  Opskriften til Rosenbort bliver lagt ud på siden Almuemønstre om ikke så lang tid. Der ligger i forvejen opskrifter til Rudemønstret knipling og Tulipanbort. Efterhånden som jeg får strikket mig gennem bogens mønstre, bliver de lagt ud på siden. De er vores arv, og jeg håber rigtig mange får øjnene op for værdien i de kønne, enkle mønstre.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar